Mias liv och funderingar

Direktlänk till inlägg 6 maj 2011

En artikel i Skolvärlden

Av Mia - 6 maj 2011 22:16

Jag hittade en intressant artikel i tidningen Skolvärlden som jag får hemskickat ett par ggr per år (Ingen anning om hur många ggr dock). Och denna Nr 4, Maj 2011 så fann jag iaf en mycket intressant artikel. Dock handlade den inte om förskolan men om ledarskap och man finner mycket intressanta saker i den och jag tänkte att jag ska rekommendera denna gratis tidning för alla.


I denna artikel som finns på sidan 32 och frammåt handlar om ledarskap och jag ska ta upp ett citat som jag tycker är bra. Det handlar om Urban Hansson som åker runt till olika skolor för att observera olika lärare för att se hur de kan förbättra sin ledarroll.Urban fick följande fråga och han svarade sedan:

Vad tycker du kännetecknar en god ledare i klassrummet?

- Det är en person som är ett föredömme för barnen. det innebär inte att man ska vara perfekt, men man ska vara medveten om hur man agerar. Omtanken är en annan viktig del. Det gäller alla barn, även dem man inte tycker om. Det är också nödvändigt att kunna motivera varför man gör olika saker. När eleven får det svaret kan de också bli motiverade på riktigt. den gode ledaren klarar också att vara inspiratör. Det är en lärare som gör lärandet utmanande, spännande och roligt.

(Just detta citat finns på sidan 33)


Jag kan kommit underfund med varför jag har valt förskolelärare som yrke och det är för att jag vill ha ett jobb som är roligt och utmanande för mig. Att jag måste kunna utvecklas hela tiden. Jag vill inte stå och stampa på samma ställe i flera år. Det tycker inte jag är roligt och detta kommer ju att medföra att jag brinner för min sak och barnen tycker att det är roligt. Och som Urban sa så ska inte en ledare vara perfekt men man ska vara medveten om hur man agerar. Man måste våga ta steget utanför ramen och testa saker. Vågar man inget så vinner man heller inget på det.


Så ni kan nog förstå utifrån detta inlägg att jag är så sjukt taggad inför att bli förskollärare. Jag har en lång och krokig väg frmför mig, men hellre det än att ta en bred och rak väg framför mig och aldrig se målet. =)


Håller ni med om mitt resonemang eller tycker ni att jag är helt ute och cyklar?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Fredag 19 april 15:41

Ett par strumpor färdiga

Av Mia - 9 mars 2023 21:58


Pannband + handledsvärmare/torgvantar färdiga och redan påbörjat ett nytt par. ...

Av Mia - 5 mars 2023 18:15


Detta med att montera/sy ihop saker... Inte min starka sida.. ...

Av Mia - 3 mars 2023 23:11


Säger bara stort suck. Min dotter vill ha en sak och jag trodde de skulle vara lätt att hitta ett mönster på de. Nope finns inte en enda som jag kan hitta. Hittade dock ett annat virkmönster som jag kan använda del utav för att göra saken. Dock är de...

Av Mia - 21 februari 2023 21:26


Det har hänt så mycket i mitt liv senaste veckorna så jag vet inte ens hur jag ska börja eller om jag orkar med de. Just nu så håller jag på med en beställning. Jag hoppas att de blir färdig innan värmen kommer. :) ...

Omröstning

Skulle ni vilja läsa mer om mitt liv o mina tankar eller ha mer bild inlägg?
 Text
 Bilder
 Annat: Skriv som kommentar på de sista inlägget så jag vet hur ni tänker tack :)

Presentation


Delad glädje är dubbel glädje, delad sorg är halv sorg.

Dagens citat

Dagens citat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kategorier

Tidigare år

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards