Mias liv och funderingar

Direktlänk till inlägg 22 juni 2012

Gåtfulla sagor 10

Av Mia - 22 juni 2012 12:00

Svar på Gåtfulla sagor del 9


Så här gick det till:


Ivrig att få lägga beslag på kvinnans juveler var bankmannen rädd att skrämma bort henne genom att visa att han försökte lura en brahman på en så liten summa pengar.


Gåtfulla sagor del 10


En sista önskan


I Chile levde en gång en ung härskare som tyckte att klokhet var det viktigaste av allt. Han var alltid visare än sina rådgivare och drev ofta med folk genom att ge dem gåtor som var så svåra att de inte kunde lösa dem. När det var dags att gifta sig ville han gifta sig med någon som var lika klok som han själv. Vart han kom ställde han samma fråga:


-          Om du sköter en basilika -planta riktigt väl hur många blad kan den då få?

I by efter by sprang de unga kvinnorna sin väg, generade över att de inte visste svaret. Men den dagen han frågade Carmelita, såg hon i hans ögon och sa:


-          Det ska jag tala om för dig, men först måste du tala om för mig hur många fiskar som nu simmar i havet.

För första gången blev den unge härskaren svarslös och gick genererad därifrån. Men han var samtidigt imponerad. Nästa vecka överlistade Carmelita honom igen och då beslöt den unge härskaren att hon var klok nog att bli hans fru. Carmelita sa att hon ville gifta sig med honom bara om han lovade att uppfylla hennes sista önskan, när den dagen kom då hon skulle dö. Han gick med på det och hennes önskan skrevs ned på ett papper, undertecknades och förseglades.


Carmelita blev mycket omtyckt. Alla älskade henne. Hon hjälpte folk lösa sina problem och om hennes man fattade ett oriktigt beslut talade hon om för dem  hur de skulle få honom att ändra sig. Som regel var den unge härskaren stolt över hennes klokhet, men en dag, när hon bevisade att han hade fel, blev han rasade.

-          Hur vågar du göra mig till allmänt åtlöje! Till straff ska du dö!


Carmelita protesterade inte, men hon påminde om hans löfte att uppfylla en sista önskan. Den bestod bara av en enda mening, men Carmelita kände sig trygg, för hon visste att hennes man måste benåda henne. Full av beundran för hennes klokhet skrattade han och kramade om henne. Vad var Carmelitas sista önskan?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Fredag 19 april 15:41

Ett par strumpor färdiga

Av Mia - 9 mars 2023 21:58


Pannband + handledsvärmare/torgvantar färdiga och redan påbörjat ett nytt par. ...

Av Mia - 5 mars 2023 18:15


Detta med att montera/sy ihop saker... Inte min starka sida.. ...

Av Mia - 3 mars 2023 23:11


Säger bara stort suck. Min dotter vill ha en sak och jag trodde de skulle vara lätt att hitta ett mönster på de. Nope finns inte en enda som jag kan hitta. Hittade dock ett annat virkmönster som jag kan använda del utav för att göra saken. Dock är de...

Av Mia - 21 februari 2023 21:26


Det har hänt så mycket i mitt liv senaste veckorna så jag vet inte ens hur jag ska börja eller om jag orkar med de. Just nu så håller jag på med en beställning. Jag hoppas att de blir färdig innan värmen kommer. :) ...

Omröstning

Skulle ni vilja läsa mer om mitt liv o mina tankar eller ha mer bild inlägg?
 Text
 Bilder
 Annat: Skriv som kommentar på de sista inlägget så jag vet hur ni tänker tack :)

Presentation


Delad glädje är dubbel glädje, delad sorg är halv sorg.

Dagens citat

Dagens citat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kategorier

Tidigare år

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards