Mias liv och funderingar

Direktlänk till inlägg 25 juni 2012

Gåtfulla sagor 13

Av Mia - 25 juni 2012 12:00

Svar på Gåtfulla sagor del 12


Så här gick det till:


Grodan såg solljuset återkastas av bergstoppen i väster. Slätten som Hjorten såg på i öster låg betydligt lägre än bergen. Genom sin höga höjd fångar de alltid solstrålarna först, då jorden vänder sig mot solen.


Gåtfulla sagor del 13


I Burma bodde en gång fyra män som älskade att berätta fantastiska sagor och de mest otroliga historier. En dag kom en välklädd främling till deras by. De ville ha hans fina kläder och tänkte ut en plan att få dem. Då de pratat med honom en stund sa en av männen:

-          Eftersom vi alla har rest omkring kan vi väl berätta om vårt mest underbara äventyr. Men om någon uttrycker tvivel på att äventyret är sannt, blir han berättarens tjänare och gör allt som han blir befalld att göra.

Det gick främlingen med på och de fyra männen log. De var övertygade om att han skulle tro deras helt otroliga berättelser och därför skulle han snart vara deras tjänare.


Den förste mannen berättade att innan han var född hade han klättrat upp i ett träd som var så högt att hans far inte kunnat ta sig upp i det för att plocka några plommon åt hans mor. Männen väntade att främlingen skulle säga:

-          Omöjligt! Men han bara log begrundande.


Den andre mannen berättade att han fastnat i en trädtopp när han var en vecka gammal. När ingen ville hjälpa honom hade han själv gått till byn och hämtat en stege, så att han kunde klättra ner på den från trädet. Nu väntade männen om igen att främlingen skulle säga:

-          Omöjligt! Men han nickade bara och log.


Främlingen trodde till och med den tredje mannen, som berättade att han fångat en tiger och brutit honom mitt itu då han var ett år. Främlingen trodde också den fjärde mannen, som sa att han simmat i tre dagar till havets botten, där han fångade en ofantligt stor fisk enbart med händerna.

De fyra männen var besvikna över att främlingen trodde dem. Nu kunde de inte göra honom till sin tjänare och befalla honom att ge dem sina kläder. Men för att själva klara sig behövde de ju bara säga att de trodde hans historia hur omöjlig den än var.


-          Din tur! Sa de till främlingen. Berätta om ditt bästa äventyr.

Det gjorde han och när han berättat färdigt måste de fyra männen ge honom sina kläder, trots att de sa att de trodde honom. Varför?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Fredag 19 april 15:41

Ett par strumpor färdiga

Av Mia - 9 mars 2023 21:58


Pannband + handledsvärmare/torgvantar färdiga och redan påbörjat ett nytt par. ...

Av Mia - 5 mars 2023 18:15


Detta med att montera/sy ihop saker... Inte min starka sida.. ...

Av Mia - 3 mars 2023 23:11


Säger bara stort suck. Min dotter vill ha en sak och jag trodde de skulle vara lätt att hitta ett mönster på de. Nope finns inte en enda som jag kan hitta. Hittade dock ett annat virkmönster som jag kan använda del utav för att göra saken. Dock är de...

Av Mia - 21 februari 2023 21:26


Det har hänt så mycket i mitt liv senaste veckorna så jag vet inte ens hur jag ska börja eller om jag orkar med de. Just nu så håller jag på med en beställning. Jag hoppas att de blir färdig innan värmen kommer. :) ...

Omröstning

Skulle ni vilja läsa mer om mitt liv o mina tankar eller ha mer bild inlägg?
 Text
 Bilder
 Annat: Skriv som kommentar på de sista inlägget så jag vet hur ni tänker tack :)

Presentation


Delad glädje är dubbel glädje, delad sorg är halv sorg.

Dagens citat

Dagens citat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kategorier

Tidigare år

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards